Dagje Accra

9 januari 2013 - Kpandu, Ghana

Piep piep piep piep! Daar was de wekker om 4u30 ’s morgens! Dat piekte wel even! Iets na 5u vertrokken met we met de schooljeep richting Accra. Het viel ons al snel op dat de chauffeur die nu reed een stuk slechter reed dan de andere chauffeur die we al gehad hadden. Ik ergerde mij er zelfs een beetje aan.. Oké het is hier niet gemakkelijk om te rijden maar het was soms echt wel een beetje extreem. Plots massas hard remmen terwijl dat totaal niet nodig is, om dan weer volle gas te geven en dan wanneer hij zou moeten remmen de putten soms effectief te rammen.. Nuja, we kwamen goed aan in Accra ;) Toen we bijna in Tema (havenstad, 30km van Accra) waren was het al file. Aanschuiven tot we op te tolweg waren naar Accra om dan in Accra weer in de file te staan. We hebben in Accra dus constant in de file gezeten. Het is echt effectief overal aanschuiven. Zelfs in Brussel is het zo erg niet! Het loopt er VOL mensen die tussen de auto’s door kruipen met torens van dozen of tijlen op hun hoofden. Het voordeel is wel dat je kan shoppen vanuit de auto. Als je iets ziet wat je wil kopen kan je het gewoon vanuit de auto kopen. Ze komen naar je toe gelopen en staan soms zelfs te trekken en te duwen aan je raam om toch maar eerste te zijn en iets te verkopen. Het is hier dus helemaal anders dan in Kpando. Nuja, swat. In Accra aangekomen moesten we eerst nog een banken zien te vinden eer we ons materiaal konden kopen want hier kan je nu eenmaal niet betalen met je bankkaart.. Vlak voor de bank liep er een zatlap voor de auto de met een serieus bonk tegen de spiegel liep. De chauffeur was behoorlijk hard geschrokken en dacht dat hij gevallen was. Gelukkig had hij niets! Het was alleen even verschieten. Met het geld in de zak trokken we naar de technische hogeschool van Accra waar we een man gingen ophalen die ons ging helpen met het zoeken van onze materialen. Vorige keer dat ik hier was hebben we dat ook zo gedaan. De man herkende mij nog en kwam met veel plezier mee. De zoektocht kon beginnen! Man man man wat was dat!? Het eerste op het lijstje was multiplex. We waren Accra afgezakt omdat het hier goedkoper zou zijn. Iets wat dus tegensloeg! Het was dezelfde prijs! Alleen was het wel van betere kwaliteit dan ik Kpando. De eerst shop die we bezochten had gene meer in stock maar we konden wel aan hem betalen om dan verder in de straat het hout van de vrachtwagen te halen.. Raar! Toen we aan de vrachtwagen kwamen zag het er niet echt goeie kwaliteit uit en lieten we de platen die ze al hadden ingeladen weer uitladen. Hop, naar de volgende shop.. we hebben zo heel wal shopjes afgelopen om dan uiteindelijk terug bij de eerste te gaan omdat hij toch de beste kwaliteit had. Tijdens de zoektocht naar multiplex werden we op den duur omsingeld door een tiental mannen die ons allemaal naar hun shop probeerden te krijgen en hun multiplex te verkopen aan ons. Maar ook mannen die geld probeerden te verdienen om via een verkoper meer geld te vragen per plaat en zo ook geld te verdienen. We kwamen op den duur in een soort van achterwijk terecht waar we tussen de barakken door liepen en overal hout konden kopen. Na verloop van tijd hadden we er genoeg van en beseften we dat we nog het beste af waren bij de eerste koper die een prijslijst had en ons dus al zowizo minder gemakkelijk kon oplichten. Na 2u rondlopen en zoeken konden we opzoek gaan naar de andere spullen. We kwamen terecht bij een vrouw die al de rest verkocht die wij nodig hadden en aan een goede prijs! We kochten meteen alles bij haar. Onder meteen moet je wel een tijdspanne van ongeveer 1u rekenen. Want eer ze dan alles had verzameld en nog nagels enzo van ergens anders liet komen en alles had uitgerekend waren we een uur verder. Wel een toffe vrouw! Ze bood ons iets te drinken aan terwijl we zaten te wachten. Het straffe was wel dat ze 10 Cedi aan Daddey gaf toen we haar net betaald hadden. Ik zag wel aan Daddey zijn gezicht dat hij van niets wist en hij legde haar uit dat hij een collega was van ons en hij niet was ingehuurd ofzo.. Maar toch moest hij het geld houden.
Al ons materiaal is verzameld. Maar we waren er nog niet vanaf! Daddey moest nog 2 toiletten kopen voor iemand in Kpando omdat ze in Accra goedkoper zijn. De zoektocht naar toiletten kon beginnen! We hadden geluk en vonden al snel toiletten aan een goeie prijs.
Wij waren dan terug aan de beurt. We wilden nog langs een hotel in Accra gaan om te reserveren voor de vier meisjes uit België, die we dan gaan ophalen aan de luchthaven en overnachten in Accra. We zochten het adres op en gingen, met behulp van een kaart op Bert zijn gsm, richting het hotel. Het hotel was nergens te vinden en niemand in die buurt die wist waar het was of die het kende. Raar! Dus nog geen boeking kunnen plaatsen.. Dan maar eens bellen en horen of ze nog bestaan. Dan kunnen we ineens een omschrijving vragen om er te geraken met een taxi.
Op de terug weg naar Kpando stopte we nog in een hotel om daar ons avond eten te verschaffen. We bestelden (met succes!) een biefstuk-friet! Ik kan je verzekeren dat het weer gesmaakt heeft! Als je grotendeels eenvoudige maaltijden eet en weinig variatie hebt smaakt iets anders nog veel beter! Thuis kan ik daar al van genieten maar hier nog meer, ook al is het van mindere kwaliteit.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tante Chris:
    14 januari 2013
    Daarvoor moet je toch jong zijn hoor , ik zou het niet meer zien zitten amai !!!